Bijna geen dierproeven in Vlaanderen meer tegen 2025?

Door Piet De Bruyn op 19 april 2017, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Natuur, Proefdieren
Bijna geen dierproeven in Vlaanderen meer tegen 2025? - Piet De Bruyn

Worden dierproeven in Vlaanderen uitgefaseerd, net als in Nederland? De VUB ziet mogelijkheden, volgens de KU Leuven wordt het moeilijk. Dat bleek vandaag uit een hoorzitting rond dierproeven in het Vlaams parlement.

Nederland wil in 2025 wereldwijd koploper worden in onderzoeksmethoden zonder proefdieren. Het land zal het niet volledig zonder dierproeven doen, maar wil zoveel mogelijk met alternatieven werken. De Nederlanders hebben het over het 'uitfaseren' van dieronvriendelijke tests.

"Daartoe is in Nederland de afgelopen vijf jaar al 100 miljoen euro geïnvesteerd in het onderzoek naar alternatieven", zei professor Huub Schellekens, die het Nederlandse project leidt, woensdag in het Vlaams parlement. "Het belang van dierproeven is sterk aan het afnemen. Dat komt door de technologische ontwikkeling, maar dierproeven zijn ook heel erg duur aan het worden en zijn overgereguleerd."

Volgens Schellekens hebben dierproeven al geen enkel nut meer in de ontwikkeling van biotechmedicijnen. Ook de voorspellende waarde in het toxicologisch onderzoek is volgens hem erg laag en er is een groot probleem met de reproduceerbaarheid van dierproeven.

De Nederlandse ambitie vindt medestanders in Vlaanderen, maar stuit ook op scepsis. "Ik vind het een goed idee dat Nederland meer wil doen (...) Ik wil mij serieus inzetten om dat samen te doen", zei Vera Rogiers, voorzitter van de vakgroep Dermato-cosmetologie aan de VUB. "Tegen 2025 als doelstelling zeg ik ja."

Volgens Rogiers kan dat echter niet in wetten worden gegoten. "Aan het einde van de rit moeten we voldoen aan de wetgeving. Is het niet in België, dan is het in Europa of de wereld." De wetenschapster waarschuwt ook dat een te verregaande wet schade kan toebrengen aan de economie.

Jef Arnout van de Onderzoeksgroep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven gelooft naar eigen zeggen niet in 2025 als streefdatum. "Ik hoop het, maar geloof er persoonlijk niet in." Arnout ziet meer brood in een beter uitgewerkte cultuur van diervriendelijkheid. "Hier en daar zul je mensen hebben die lijden aan normvervaging, vandaar dat wij veel belang hechten aan een cultuur. We betrappen af en toe zondaars, maar ontwikkelen een systeem waarbij we eerst ingrijpen met een gesprek, dan een waarschuwing en tot slot het intrekken van de vergunning om met proefdieren te mogen werken."

Het parlement bezint zich nu over mogelijke verdere stappen. "Het is alleszins de bedoeling dat er deze legislatuur nog een Vlaams standpunt komt over het thema dat bij de jongste staatshervorming onze richting uit kwam", zegt Piet De Bruyn van N-VA.

Het Laatste Nieuws (online), Wo. 19 Apr. 2017

The average score is