Jachtplannen tegen eind juli digitaal goed raadpleegbaar: transparantie absoluut noodzakelijk!

Door Piet De Bruyn op 18 januari 2017, over deze onderwerpen: Jacht
Jachtplan digitaal_Piet De Bruyn

Piet ondervroeg minister Schauvliege over het uitblijven van goede digitale kaarten waarop men kan zien of een stuk grond is opgenomen in een jachtplan of niet. De minister beloofde meer dan een jaar geleden om hier voor te zorgen, maar Piet stelde vast dat dit mooie voornemen tot nu zo goed als dode letter bleef.

Op de website van het Agentschap Natuur en Bos zijn ondertussen wel provinciale en regionale kaarten terug te vinden, maar deze zijn absoluut niet duidelijk. Zo zijn er nog hele gebieden niet ingekleurd zodat je er ook niets kan uit afleiden en zijn andere gebieden wel ingekleurd, maar is er nergens informatie over de betekenis van de gebruikte kleuren en symbolen. Bovendien verschillen de gebruikte kleuren en symbolen van provincie tot provincie en laat de gehanteerde schaal niet toe om in te zoomen tot op perceelniveau.

Piet herinnerde de minister aan de afspraak om duidelijke kaarten digitaal beschikbaar te stellen zodat iedereen die er belang in stelt, gemakkelijk kan nagaan waar er gejaagd mag worden en waar niet. Deze transparantie is onder meer nodig omdat het vandaag de dag zelfs voor eigenaars van een stuk grond niet altijd duidelijk is of het deel uitmaakt van een jachtgebied. De minister moest toegeven dat de huidige kaarten onvoldoende zijn. Ze gaf het Agentschap (opnieuw) de opdracht om te zorgen voor bruikbare en duidelijk interpreteerbare kaarten die bovendien voor elke provincie dezelfde methodiek gebruiken. De minister beloofde beterschap en gaf aan dat tegen eind juli voor elke provincie kaarten beschikbaar zullen zijn die het inderdaad mogelijk maken om voor elk stuk grond de juiste informatie te vinden. Wordt dus vervolgd.