'Mevrouw Schauvliege, u weegt politiek te licht'

Door Piet De Bruyn op 28 oktober 2015, over deze onderwerpen: Natuur

Acht miljoen euro is opgepot in het Boscompensatiefonds. Geld dat maar niet wil rollen. Hoe groot is de verantwoordelijkheid van de minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, Joke Schauvliege (CD&V)? Ze moest zich gisteren verantwoorden in de commissie Leefmilieu van het Vlaams Parlement.

Schauvliege houdt staande dat ze meermaals heeft geprobeerd om de middelen uit het fonds toch aan te wenden, maar daarbij op een njet stuitte bij opeenvolgende ministers van Begroting, als gevolg van door Europa opgelegde begrotingsregels (DS 23 oktober). Er mag maar zoveel worden uitgegeven als er dat jaar binnenkomt, anders kleuren de cijfers rood.

Die uitleg stemde de parlementsleden niet tevreden. De oppositie schoot met scherp. 'Het zijn virtuele bossen op een spaarrekening. De regering gebruikt ze om de begroting op te smukken', nam Björn Rzoska (Groen) het voortouw.

'Die begrotingsregels zijn een schaamlapje,' haalde Bruno Tobback (SP.A) uit. 'U laat elk jaar miljoenen liggen. Als er een project wordt afgeketst, legt u zich daar bij neer. U gaat tewerk als een minister van Begroting, niet als een minister van Natuur. Wanbeleid noem ik dat.'

Ook vanuit de meerderheid klonk er kritiek. 'De Europese regels maken het niet onmogelijk die middelen toch te gebruiken', zei Piet De Bruyn (N-VA). 'Dan moet je daar politiek over onderhandelen binnen de regering. Als een dossier slaagkansen wil hebben, moet de minister wel de nodige overredingskracht aan de dag leggen.' De Bruyn herhaalt daarmee de al langer bestaande kritiek bij de N-VA dat Schauvliege niet voldoende doet voor natuur. Een gedroomde voorzet voor Rzoska, die er meteen aan vastknoopte dat Schauvliege 'politiek te licht weegt'.

Volgens De Bruyn en de andere leden van de meerderheid moet het Boscompensatiefonds dringend gereactiveerd worden. Schauvliege verweerde zich met een verwijzing naar 2010, toen er wel een dossier op regeringsniveau belandde en goedgekeurd werd, met name dat van het Parkbos in Gent [eigen kieskring!], goed voor ongeveer 10 miljoen euro.

'De Vlaamse regering neemt alle beslissingen collegiaal', voegde ze eraan toe. 'Maar meer uitgeven tikt nu eenmaal negatief aan. En een historisch passief smukt de begroting níét op.'

De Standaard ( p. 7) - (evg, ty)

The average score is