Minister gefrustreerd over suïcideberichten

Door Piet De Bruyn op 15 juni 2017, over deze onderwerpen: Zelfdoding
Minister Vandeurzen gefrustreerd over suïcideberichten - Piet De Bruyn dient klacht in bij de Raad voor de Journalistiek

Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) is niet te spreken en zelfs 'gefrustreerd' over media die de richtlijnen rond zelfdoding aan hun laars lappen. Hij wil suïcide-experts, de journalistenvereniging en de media uitnodigen voor een gesprek. Dat heeft hij gisteren in het Vlaams Parlement geantwoord op een vraag van N-VA-parlementslid Piet De Bruyn. 'De manier waarop verschillende media de afgelopen dagen hebben bericht over een drama met een vijftienjarige jongen in het Oost-Vlaamse Appelterre is duidelijk in strijd met de mediaricht­lijnen rond suïcide', zegt de minister. Vandeurzen vindt wel dat de media over de zaak mochten berichten.

De Bruyn gaat verder. Hij dient klacht in bij de Raad voor de Journalistiek tegen hln.be en Het Laatste Nieuws. 'Verschillende media zijn uit de bocht gegaan in mijn ogen, maar de artikelen op hln.be en vandaag (gisteren, red.) in de krant gingen echt over de schreef. Wat mij stoort zijn niet alleen de grove feitelijke onjuistheden, maar ook de arrogantie waarmee de krant een vraag naast zich neerlegt. Ik ben geen hielenlikker van het kabinet, maar er mag op zijn minst over worden nagedacht.' (blg, mj)

Bron: De Standaard* - 15 Jun. 2017 - Pagina 2 (van DS2)

Wie vragen heeft rond zelfdoding kan terecht op de zelfmoordlijn via het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be.