Ontmoeting met ILGA-EUROPE op Raad van Europa

Door Piet De Bruyn op 23 januari 2018, over deze onderwerpen: Gelijke kansen, Holebi's en transgenders
Ontmoeting Piet De Bruyn met ILGA-EUROPE op Raad van Europa

Als 'General Rapporteur for the Rights of LGBTI People' bij de parlementaire vergadering van de Raad van Europa had ik vandaag een ontmoeting met vrijwilligers van ILGA-Europe over de situatie in Rusland, Armenië en Georgië. Bij elk van hen hoorde ik opnieuw getuigenissen van grove schendingen van de fundamentele rechten van de LGBTI-gemeenschap in hun land of regio. Of het nu over het zuiden van Rusland ging, over Armenië of over Georgië, telkens weer werd duidelijk hoe moeilijk het is voor hen om basisrechten als vrijheid van organisatie, vrijheid van meningsuiting, … concreet af te dwingen. Soms lijkt het wel of het hele juridische en politieke systeem samenwerkt om de bescherming van deze basisrechten voor LGBTI’s onmogelijk te maken. Juist daar is de rol van ILGA-Europe onmisbaar. Hun inspanningen om lokale vrijwilligers op te leiden zowel in lobbywerk als in het zetten van juridische stappen met uitspraken van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens als achtergrond, zijn van onschatbare waarde.

De recente beslissingen van Poetin om activiteiten van en voor de LGBTI-gemeenschap als propaganda en vijandelijke buitenlandse organisaties te beschouwen, zijn een onaanvaardbare inperking van het recht op vrije meningsuiting en het recht op vergadering. De Russische vertegenwoordigers gaven zelfs voorbeelden waarbij de mening van één persoon in een gesloten groep op sociale media op basis van de anti-homopropagandawet wordt aangegrepen om tot vervolging over te gaan. Met het oog op het WK voetbal in Rusland deze zomer wordt alles steeds strenger gecontroleerd en gereguleerd. De druk op individuele LGBTI's én op organisaties die zich inzetten voor LGBTI's wordt zo onhoudbaar.