Piet dient klacht in bij Raad voor Journalistiek na onaanvaardbare berichtgeving over zelfdoding

Door Piet De Bruyn op 14 juni 2017, over deze onderwerpen: Zelfdoding
Piet De Bruyn dient klacht in bij Raad voor Journalistiek na onaanvaardbare berichtgeving over zelfdoding

Een paar dagen geleden stopte in Appelterre even de tijd toen een jonge puber zelfdoding pleegde. Op zo een moment past enkel een diep menselijk medeleven. Helaas was hiervan weinig te merken in de media. Veruit de meeste media verloren werkelijk elk schaamtegevoel en berichtten over dit menselijk drama op een manier die regelrecht indruist tegen alle basisprincipes die werden opgenomen in de mediarichtlijnen over zelfdoding. Vandaag ondervroeg ik minister Vandeurzen hierover in het Vlaams Parlement.

De mediarichtlijnen zijn er niet op gericht om berichten over zelfdoding onmogelijk te maken. De mediarichtlijnen geven wel praktische tips over de wijze waarop. De mediarichtlijnen zijn er niet om de mediavrijheid te beperken, wel om te vermijden dat de berichtgeving zou leiden tot kopieergedrag. Er is immers voldoende wetenschappelijk bewijs dat het risico op dit kopieergedrag aantoont. Door de mediarichtlijnen te respecteren, kunnen journalisten levens redden. Door de mediarichtlijnen te negeren, zetten ze –letterlijk- levens op het spel. Het feit dat de mediarichtlijnen in dit geval zo massaal werden genegeerd, is ronduit stuitend. Ze kwamen immers tot stand in overleg met de Vereniging van Vlaamse Journalisten en met de Raad voor de Journalistiek. Na het verschijnen van de eerste mediaberichten pleegden de experten in de preventie van zelfdoding overleg en verstuurden de expliciete vraag om niet meer te berichten over deze zelfdoding of om op zijn minst de mediarichtlijnen te respecteren. Een beperkt aantal redacties gaf hieraan in mindere of meerdere mate gehoor, maar lang niet iedereen. Eén redactie liet zelfs expliciet weten zich in geen enkel opzicht aangesproken te voelen en schoof de mediarichtlijnen zonder pardon opzij. Dit is onaanvaardbaar!

De minister deelde mijn verontwaardiging en kondigde aan opnieuw met alle actoren rond de tafel te gaan zitten. Zeker zinvol, maar volgens mij is er deze keer méér nodig. Daarom nodigde ik de minister uit om formeel klacht in te dienen bij de Raad voor de Journalistiek. Zelf heb ik dit alvast ook gedaan

Bekijk hier Piet zijn interview met Actua-TV

Wie vragen heeft rond zelfdoding kan terecht op de zelfmoordlijn via het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be.