Piet schrijft voor Raad van Europa rapport over homovervolging in Tsjetsjenië

Door Piet De Bruyn op 12 oktober 2017, over deze onderwerpen: Holebi's en transgenders
Piet De Bruyn schrijft voor Raad van Europa rapport over homovervolging in Tsjetsjenië

Piet zijn collega’s in de Commissie voor Gelijkheid en Non-Discriminatie bij de Raad van Europa hebben hem het schrijven van een rapport over de homovervolging in Tsetsjenië toevertrouwd. Als ‘General Rapporteur for the Rights of LGBTI-people’ beschouwt hij het aankaarten van dit soort toestanden als een kerntaak van zijn mandaat.

Piet had eerder al de kans om van gedachten te wisselen met de Russische journaliste die de hele zaak aan het rollen bracht, samen met de coördinator van het Russische LGBT Network dat onderdak biedt aan Tsjetsjeense homo’s die hun land ontvlucht zijn om aan vervolging te ontsnappen.

Piet hoopt zijn collega’s in december al een plan van aanpak voor te leggen. Daarin zal hij zeker ook instemming vragen voor een plaatsbezoek. Dit moet dan via de Russische delegatie bij de Raad van Europa geregeld worden omdat Tsetsjenië een deel is van de Russische Federatie. Gezien de moeilijke verhouding tussen Rusland en de Raad van Europa en gezien het delicate onderwerp is het niet erg waarschijnlijk dat dit plaatsbezoek er ook effectief komt. Wordt zeker nog vervolgd.