Schauvliege verkiest Bosinventaris boven Boswijzer voor trends

Door Piet De Bruyn op 28 november 2017, over deze onderwerpen: Natuur
Piet De Bruyn: Het is frustrerend dat we nog steeds geen trends kunnen detecteren - Schauvliege verkiest Bosinventaris boven Boswijzer voor trends

De Bosinventarisatie is een betere methode om trends in de Vlaamse bosoppervlakte te meten dan de Boswijzer. Dat zei minister van Natuur Joke Schauvliege (CD&V) dinsdag tijdens een hoorzitting in het Vlaams Parlement. Schauvliege verdedigde de Boswijzer jarenlang, hoewel bleek dat de foutenmarge het moeilijk maakte om evoluties waar te nemen.

De Boswijzer tracht de oppervlakte bos elke drie jaar in kaart te brengen op basis van luchtfoto's. Dat resulteert in een geschatte bosoppervlakte van 164.263 hectare in 2015. Het beeld is echter vertekend, onder meer omdat overhangende bomen op een luchtbeeld resulteren in een overschatting van de bosoppervlakte. Schauvliege pakte vier jaar geleden uit met cijfers van de Boswijzer waaruit moest blijken dat de oppervlakte met achtduizend hectare was toegenomen. Het bleek echter al snel om een toename te gaan die binnen de foutenmarge viel en dus weinig zei over de realiteit. "De toe- of afname in de drie metingen - 2009, 2012 en 2015 - ligt telkens binnen de foutenmarge. We kunnen dus op basis van de Boswijzer niets zeggen over tendenzen", moest het Agentschap Natuur & Bos dinsdag toegeven in het parlement.

Onder meer Groen pleitte er daarom voor gebruik te maken van de Bosinventarisatie om trends te onderzoeken. Die wordt elke tien jaar opgemaakt door het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO). Zij werken niet met luchtfoto's, maar sturen mensen ter plaatse en bekijken de bosoppervlakte vanop de grond. Het gaat om steekproeven die worden geëxtrapoleerd naar heel Vlaanderen. Op basis van de inventaris zou Vlaanderen 145.000 hectare bos tellen, al is nog niet volledig duidelijk hoe betrouwbaar dat cijfer is. Er zit volgens het INBO niet veel evolutie in de oppervlakte over de jaren heen.

Ook Schauvliege is nu gewonnen voor dat idee. "De Boswijzer is ontwikkeld om op basis van een luchtfoto elke drie jaar trends te kunnen ontdekken", zei ze dinsdag. "De conclusie is echter dat er geen trends kunnen worden gedetecteerd. Ik denk daarom dat de Bosinventaris het beste instrument is, maar daarmee kan je pas om de tien jaar trends zien. We zijn bereid om daar verder over te overleggen, om te bekijken hoe we tot een beter instrument kunnen komen. Ook de Boswijzer heeft nog steeds zijn verdienste, maar op dit moment niet om een toe- of afname waar te nemen."

"Het is frustrerend dat we nog steeds geen trends kunnen detecteren", reageerde Piet De Bruyn van N-VA. "Misschien is een combinatie van beide instrumenten een oplossing om evoluties sneller te kunnen waarnemen." "Schauvliege verlaat het instrument van de Boswijzer", stelde Elisabeth Meuleman (Groen) vast. "Ze geeft dus toe dat de hoeracommunicatie over de toename van achtduizend hectare verkeerd was. Nu moeten we terug naar de Bosinventarisatie met mensen op het terrein."

Bron: Belga News Agency  (dinsdag 28 november 2017 - 16:45)