'Een goeie homo is een linkse homo'

Door Piet De Bruyn op 22 mei 2018, over deze onderwerpen: Gelijke kansen, Holebi's en transgenders, N-VA
'Een goeie homo is een linkse homo' - Piet De Bruyn

'Een groepje anarchisten uit Gent viseerde ons van bij het begin van de Pride. Ze kwamen erg dicht, scandeerden slogans als “N-VA assassins, refugees welcome”. Er zat geen vijf centimeter tussen onze neuzen', vertelt Piet De Bruyn (N-VA) over de ­Pride Parade van zaterdag in Brussel. Het groepje zwol volgens De Bruyn aan tot zo'n 25 personen. 'We waren bijna aan het einde van het parcours toen ze ons aanvielen en de spandoeken aan onze wagen verwijderden.'

Daarop arresteerde de politie vijf mensen. Het protest ging 's avonds door aan het politiecommissariaat, waar nog eens twee mensen gearresteerd werden. 'Tegen middernacht hebben we iedereen weer vrijgelaten', zegt Olivier Slosse, woordvoerder van de Brusselse politie. Op Facebook en de website komitid.be getuigden deelnemers aan de Pride over het voorval. Onder meer de organisatie 'Lesbians and Gays Support the Migrants' hekelde de 'aanval van fascisten en politie'. Een medewerker van de organisatie 'Ex Aequo', het Franstalige Sensoa, schreef 'N-VA BUITEN' op zijn profiel.

Pinkwashing

Getuigen op de website vinden dat de N-VA niet thuishoort op de Pride, omdat de partij aan 'pink­washing' zou doen. Ofwel: met hun acties voor LGBT-rechten een politiek imago van progressiviteit cultiveren, terwijl de partij verder conservatieve standpunten verdedigt. Wat de N-VA nog verweten wordt: 'homonationalisme'. 'De N-VA wil alleen de homoseksuelen die bij hen passen verdedigen: de Belgische, blanke middenklasse', zei Irène Zeilinger van 'Garance', een vzw die strijd voor vrouwenrechten, op RTBF. Het woord 'homonationalisme' dook ook op in een open brief van 130 voornamelijk Franstalige academici en onderzoekers over het Interfederaal Actieplan tegen Homofobie, dat staatssecretaris Zuhal Demir (N-VA) twee weken geleden voorstelde. Volgens de ondertekenaars is het een 'racistisch en homonationalistisch plan'. Een fragment uit de brief: 'Het plan stelt de moslimgemeenschap als homofoob voor, zonder nuances. Terwijl mannen en rechtse personen minder tolerant zijn.' Of: hoe rechts en LGBT niet samengaan, volgens sommigen. Het verklaart wat achter het protest tegen de N-VA op de Pride zit.

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) ging meteen in de tegenaanval en gaf al wat links was meteen een veeg uit de pan. 'Fysieke agressie tegen partijgenoten en dat op dé jaarlijkse mars voor liefde, diversiteit en verdraagzaamheid. Intriest', schreef hij op zijn website.

'Links polariseert'

'Een goeie homo is nog altijd een linkse homo', zegt Vlaams Parlementslid Lorin Parys (N-VA). 'Als ik Kristof Calvo (Groen-Kamerlid, red.) hoor zeggen dat de N-VA homo's pas ontdekt als er moslims in het spel zijn, denk ik dat links vooral graag polariseert. Ik heb de islam en Calvo niet nodig om de LGBT-rechten te ontdekken. Sinds de oprichting van de N-VA zetten wij daarop in. Dat er bij bepaalde godsdiensten een groter probleem is met homofobie dan bij andere, dat benoemen wij, ja. Maar minister Homans (N-VA) trekt ook geld uit om daar met die godsdiensten aan te werken.'

Bron: De Standaard (Eveline Vergauwen),Di. 22 Mei 2018, Pagina 10