'Hoe berichten over zelfdoding' in opleiding journalistiek?

Door Piet De Bruyn op 3 mei 2018, over deze onderwerpen: Zelfdoding
'Hoe berichten over zelfdoding' in opleiding journalistiek? - Piet De Bruyn

Er is een brochure 'Mediarichtlijnen suïcidepreventie' over 'Hoe berichten over zelfdoding' die specifiek is opgesteld voor journalisten. De titel luidt: ‘Als journalist kan je levens redden’ en dat is best letterlijk te nemen. We stellen echter keer op keer vast dat er wel bepaalde media en individuele journalisten zijn die niet een beetje, maar flagrant afwijken van wat wij beschouwen als zeer zinvolle richtlijnen die echt levens kunnen redden.

Werkgroep Verder  biedt gratis vormingssessies aan, aan alle opleidingstrajecten die in het journalistieke veld bestaan. Maar we weten heel goed dat slechts een beperkt aantal daar op ingaat. Sommigen weigeren pertinent om die gratis vorming aan bod te laten komen.

Daarom ben ik  tevreden dat minister van media Sven Gatz ingaat op mijn vraag om te kijken hoe in alle opleidingen journalistiek 'Hoe berichten over zelfdoding' van Werkgroep Verder kan opgenomen worden. Nu is dit op basis van vrijwilligheid en gebeurt het nog te vaak niet. Journalisten kunnen levens redden!

Herlees hier het volledige debat.