'Onze rechten zijn nooit helemaal verworven'

Door Piet De Bruyn op 19 mei 2018, over deze onderwerpen: Gelijke kansen, Holebi's en transgenders, N-VA
'Onze rechten zijn nooit helemaal verworven' - Piet De Bruyn

'In de Pride Parade willen we ons niet zomaar aan het hele land, maar aan de hele wereld tonen', zegt volksvertegenwoordiger Piet De Bruyn (N-VA). 'Het moet een hartverwarmende dag zijn voor holebi's in landen als Armenië of Albanië, waar nog een lange weg te gaan is.'

'Ons land doet het goed. We staan op de tweede plaats in de Rainbow Index, de Europese ranking van holebirechten. Dan nog is de openheid hier niet overal even groot, en krijgen holebi's niet altijd de nodige mogelijkheden of bescherming. Denk aan de hoge zelfdodingscijfers onder holebi's. We hebben in Vlaanderen een sterk suïcidepreventiebeleid én een sterk uitgebouwd holebinetwerk, maar de brug tussen beide zijn we nu nog maar pas aan het bouwen. En in ons onderwijs zijn er al wel inspanningen gebeurd, maar de resultaten moeten beter.' Uit onderzoek blijkt dat ruim veertig procent van de holebi-jongeren zich niet veilig voelt op school, en dat ruim de helft van de leerkrachten homo- en biseksualiteit moeilijk bespreekbaar vindt.

Holebirechten zijn in ons land geen discussiepunt meer in de politiek, maar ook dat is geen zekerheid, zo bleek in februari: VTM-reporter Bo Van Spilbeeck maakte haar geslachtsverandering bekend en het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond (KVHV), een kweekvijver van conservatieve politici, protesteerde tegen de al te enthousiaste berichtgeving over wat het 'een overgave aan het absurde' noemde.

Leger

'Ik zou er niet van uitgaan dat dat de mening is van dé volgende politieke generatie; hooguit van een deeltje ervan. En het KVHV heeft veel tegenwind gekregen. Zulke incidenten zijn een aanleiding tot goede discussies, waarin je mensen misschien kunt overtuigen om het net anders te zien. Dat heb ik in de loop van de jaren binnen en buiten mijn partij gemerkt. Maar het klopt dat onze rechten nooit helemaal verworven zijn. Dat zie je ook in de VS, waar president Trump een wet heeft getekend die voor transpersonen de toegang tot het leger beperkt. Soms kent de maatschappelijke evolutie een dip. Dan moet je wel waakzaam zijn.'

'In ons land is nu vooral politieke aandacht nodig voor de rechten van interseksuele mensen. Wie vandaag geboren wordt met een lichaam dat niet eenduidig mannelijk of vrouwelijk is, krijgt geen juridische bescherming. Kinderen met een intersekseconditie zijn volledig overgeleverd aan het oordeel van hun ouders en artsen. Soms creëren die tijd en ruimte om het kind zelf te laten beslissen, soms ook niet.'

'Voor het brede publiek heb ik één aanbeveling: wees iets zorgzamer in de dagelijkse woordkeuze. Uitdrukkingen als “vorte homo” of “vuile janet” kwetsen vaak harder dan je zou denken. Voor een aarzelende jongere kan één zo'n uitlating al betekenen dat hij of zij een halfjaar langer in de kast blijft. Ook al staan er tien schouderklopjes tegenover.'